Terapia dla dzieci w spektrum autyzmu

objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu – metody i techniki terapii zaburzeń autystycznych – przebieg terapii – udział rodziców w terapii

Terapia zaburzeń autystycznych Bydgoszcz

Leczenie autyzmu Bydgoszcz

Dzieci będące w spektrum autyzmu bardzo się od siebie różnią nasileniem i rodzajem występujących objawów, dlatego bardzo ważne jest, aby terapia była dobrze dopasowana do konkretnego dziecka. W Propsyche stosujemy szeroki wachlarz metod i technik w terapii tego zaburzenia. Naszym celem jest zapewnienie każdemu dziecko terapii możliwie najlepiej odpowiadającej jego potrzebom.

Autyzm (ang. ASD – Autism Spectrum Disorder) jest zaburzeniem neurorozwojowym, które m.in. wpływa na sposób, w jaki człowiek postrzega i reaguje na otaczający go świat. Autyzm nie jest chorobą, to odmienny sposób funkcjonowania mózgu. Przyczyny autyzmu nie są w pełni poznane, wiadomo, że na jego wystąpienie mogą mieć w pewnym stopniu czynniki genetyczne. Wciąż prowadzone są badania nad wpływem czynników środowiskowych. 

Sfery, które uwzględnia się podczas planowania terapii to m.in.:
Terapia, leczenie autyzmu Bydgoszcz.
Terapia zaburzeń autystycznych w Propsyche Bydgoszcz - metody i techniki
W terapii zaburzeń związanych ze spektrum autyzmu stosuje się bardzo dużo różnych metod i technik. Zaburzenie to jest złożone, każdy mały pacjent będący w spektrum wymaga indywidualnego podejścia uwzględniającego specyfikę jego objawów, kontekst społeczny, możliwości intelektualne. W Propsyche stosujemy m.in.: przyjazną terapię behawioralną, terapie ogólnorozwojowe, niedyrektywne techniki oparte na relacjach, techniki regulacji emocji, metody wspierania rozwoju oparte na relacji, metody pomagające w rozumieniu sytuacji społecznych, techniki wspierające rozwój sfery komunikacyjnej, metody wspierające rozwój społeczno-emocjonalny, elementy muzykoterapii, elementy metody ruchu rozwijającego, terapię zabawą oraz elementy arteterapii. Każda z tych metod i technik może być stosowana samodzielnie lub w połączeniu z innymi, w zależności od potrzeb i reakcji danego dziecka.
Terapia, leczenie autyzmu Bydgoszcz.
Terapia, leczenie autyzmu Bydgoszcz.

Terapia zaburzeń autystycznych w Propsyche Bydgoszcz - udział rodziców

Terapeuta podejmuje szeroką współpracę z dziećmi oraz ich rodzicami, aby zapewnić im kompleksowe wsparcie i maksymalizować efekty terapii. Jego praca nie ogranicza się do sesji z samym dzieckiem – aktywnie angażuje opiekunów, przekazując im szczegółowe wskazówki, które mogą być pomocne w codziennych sytuacjach. Dzięki temu rodzice uczą się, jak reagować na różne zachowania dziecka, jak wspierać jego rozwój emocjonalny i społeczny oraz jak budować pozytywne relacje w domu.

Terapia obejmuje również instrukcje dotyczące ćwiczeń, które rodzice mogą wykonywać z dzieckiem poza sesjami terapeutycznymi. Terapeuta pokazuje, jak bawić się z dzieckiem, aby jednocześnie wspierać rozwój umiejętności kluczowych dla dzieci w spektrum autyzmu. Terapeuta podkreśla znaczenie regularności ćwiczeń, aby rezultaty były jak najbardziej satysfakcjonujące.

Ponadto, terapeuta bacznie obserwuje postępy dziecka i jeśli zauważy potrzebę dodatkowego wsparcia, może zasugerować konsultacje z innymi specjalistami. Dzięki takiej ścisłej współpracy rodzice mogą szybko reagować na zmieniające się potrzeby dziecka.

Rejestracja

W przypadku jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z naszym personelem recepcji.

790 219 220

Godziny pracy
Centrum Propsyche

  • poniedziałek 8.00 - 21.30
  • wtorek - piątek 8.00 - 20.00
  • sobota - niedziela nieczynne
Logo HeadApp- aplikacja neuropsychologiczna.

Nowoczesna aplikacja do neurorehabilitacji

HeadApp to nowoczesne oprogramowanie służące do treningu funkcji poznawczych i rehabilitacji neuropsychologicznej.

W Propsyche, w jednym ośrodku pomoc świadczą: psychiatrzy, psychologowie i psychoterapeuci

Bardzo często leczenie psychiatryczne opiera się na działaniach wielotorowych np.: braniu leków, psychoterapii, psychoedukacji, a w przypadku młodzieży także socjoterapii. W Propsyche dostępne są wszystkie wymienione formy pomocy. Co więcej specjaliści ściśle współpracują ze sobą, konsultują się, dzięki czemu terapia jest spójna i może być w razie potrzeby szybko modyfikowana.

Najczęściej zadawane pytania

Tworzymy plan opieki uwzględniając indywidualne potrzeby pacjenta. W tym miejscu odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania i wątpliwości rodziców oraz opiekunów, którzy rozważają rozpoczęcie leczenia w terapii autyzmu u swojego dziecka.

Objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu można zauważyć w trzech obszarach. Są to relacje z ludźmi, mowa i komunikacja oraz charakterystyczne dla autyzmu zainteresowania i wzorce. Zachowania, które powinny skłonić do diagnozy to m.in.:
  • opóźniony rozwój mowy,
  • trudności w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi,
  • trudności w rozumieniu myśli, motywów działania i uczuć innych osób,
  • mniejsze dążenie do interakcji z innymi osobami,
  • unikanie kontaktu wzrokowego,
  • brak potrzeby współdzielenia zainteresowań z innymi osobami,
  • nietypowy ton głosu np. monotonny, pozbawiony melodii,
  • niezrozumienie żartów, sarkazmu, ironii, metafor (u starszych dzieci i dorosłych),
  • brak gestu wskazywania lub machania na do widzenia u dzieci,
  • echolalia (powtarzanie słów lub dźwięków),
  • nietolerowanie odstępstw od rutyny i zmian w otoczeniu,
  • zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy,
  • potrzeba oddawania się powtarzalnym zachowaniom: układanie zabawek w szereg, kręcenie się.

Wczesne wykrycie i terapia zaburzeń ze spektrum autyzmu są bardzo ważne dla rozwoju dziecka. Im wcześniej zostanie zdiagnozowane zaburzenie, tym szybciej można rozpocząć terapię, która pomaga w nauce podstawowych umiejętności, takich jak: komunikacja, umiejętności społeczne i samodzielność. Wczesna diagnoza umożliwia stworzenie spersonalizowanego planu terapii, dostosowanego do indywidualnych potrzeb dziecka.

Długoterminowe korzyści wynikające z wczesnej interwencji to m.in. lepsze przystosowanie społeczne oraz większa niezależność w dorosłym życiu. Dzieci, które otrzymują wsparcie na wczesnym etapie rozwoju, mogą łatwiej nabywać umiejętności umożliwiające im uczestnictwo w życiu społecznym, co zwiększa ich szanse na samodzielność w przyszłości. Należy jednak pamiętać, że w przypadku autyzmu nasilenie objawów może być bardzo różne, zaburzenie to może, ale nie musi wiązać się z opóźnieniem intelektualnym.

Czas trwania terapii osób z autyzmem (zaburzeniem ze spektrum autyzmu, ASD) jest zróżnicowany i zależy od wielu czynników, takich jak wiek osoby, stopień zaawansowania objawów, cele terapeutyczne, rodzaj terapii oraz tempo postępów. Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które trwa całe życie, więc terapia jest często długoterminowym procesem, mającym na celu wspieranie rozwoju i poprawę jakości życia. Każda osoba z ASD ma unikalne tempo rozwoju, co oznacza, że u jednych postępy mogą być widoczne stosunkowo szybko, a u innych wymagają więcej czasu. Dzieci z łagodniejszymi objawami korzystają zazwyczaj z krótszej terapii, natomiast osoby z bardziej złożonymi potrzebami mogą wymagać wsparcia przez wiele lat, a nawet przez całe życie.

W Propsyche stosujemy różnorodne metody terapeutyczne, które pomagają we wszechstronnym rozwoju dzieci i wspierają je w pokonywaniu wyzwań związanych z zaburzeniami rozwojowymi. Wśród stosowanych technik są m.in.:

Terapie ogólnorozwojowe, które mają na celu wszechstronne wsparcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka. Obejmują ćwiczenia i zabawy, pomagające rozwijać różne umiejętności, rozwój motoryczny i poznawczy. Są to gry edukacyjne, zadania konstrukcyjne i ćwiczenia grupowe.

Niedyrektywne techniki oparte na relacjach
Skupiają się na budowaniu relacji z dzieckiem poprzez podążanie za jego inicjatywami i reakcjami. Dziecko bawi się, działa, a terapeuta wspiera jego wybory, aby wzmacniać zaufanie i pozytywnie wpływać na rozwój emocjonalny. Podczas terapii proponuje się zabawy, w których dziecko może kierować przebiegiem sesji, co sprzyja naturalnej ekspresji i rozwijaniu spontanicznej komunikacji.

Techniki regulacji emocji
Pomagają dzieciom w rozpoznawaniu, rozumieniu i kontrolowaniu swoich emocji. Dzieci uczą się, jak radzić sobie ze stresem, frustracją i lękiem w sposób konstruktywny. Dzieciom proponuje się ćwiczenia oddechowe, wizualizacje, techniki relaksacyjne i rozmowy wspomagające rozumienie własnych emocji.

Metody pomagające w rozumieniu sytuacji społecznych
Te metody uczą dzieci, jak rozpoznawać, analizować i reagować na różne sytuacje społeczne. Pomagają im rozwijać zdolność do współpracy, dzielenia się i komunikacji.

Techniki wspierające rozwój sfery komunikacyjnej
Ich celem jest poprawa zdolności wyrażania myśli, uczuć oraz zrozumienia języka mówionego i niewerbalnego.

Tak, dziecko ze spektrum autyzmu (ASD) ma szansę na samodzielne życie, ale stopień samodzielności zależy od wielu czynników, takich jak nasilenie objawów, dostęp do odpowiedniego wsparcia i interwencji terapeutycznych, a także indywidualne cechy i zasoby dziecka. Autyzm jest zaburzeniem o szerokim spektrum, co oznacza, że objawy mogą się bardzo różnić u poszczególnych osób – od lekkich trudności, które nie uniemożliwiają samodzielnego życia, po poważne ograniczenia, które powodują, że osoba wymaga stałej opieki.

Wysoko funkcjonujące osoby z ASD (np. z zespołem Aspergera lub łagodniejszym autyzmem) często mogą prowadzić niezależne życie. Mogą ukończyć szkołę, zdobyć wykształcenie, pracować i zakładać rodziny. Potrzebują jednak często wsparcia w zakresie rozwijania umiejętności społecznych i radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami.
Osoby z większymi trudnościami mogą potrzebować wsparcia w różnym stopniu, takiego jak: doradztwo w pracy i pomoc w nauce umiejętności życiowych lub stałego wsparcia w formie zamieszkiwania w ośrodkach opieki lub w mieszkaniach chronionych.

Badania pokazują, że wczesna interwencja, która obejmuje terapie behawioralne, logopedyczne, zajęciowe i inne formy wsparcia, może znacznie poprawić zdolności funkcjonowania dziecka i zwiększyć jego szanse na samodzielne życie.

Skorzystaj z naszej wiedzy

Poniższe artykuły napisane zostały dla Twojego zdrowia i rozwoju przez specjalistów Propsyche
W Propsyche oferujemy diagnozę psychologiczno-pedagogiczną
Młodzież

Dzieci, młodzież i pandemia – czy rzeczywiście jest bardzo źle?

O diagnozie, problemach dzieci i młodych ludzi w pandemii, tym jak im zapobiegać i czemu nie dawać złotych rad mówi Barbara Golasik z Propsyche. Agnieszka Farbiszewska: Częścią diagnozy psychologiczno – pedagogicznej jaką przeprowadzasz w Propsyche jest między innymi obserwacja dziecka w szkole, z rówieśnikami, a nawet w domu. Nie wszyscy

Czytaj więcej »