ADOS Bydgoszcz
Czym jest ADOS? – Kiedy stosuje się test? – Na czym polega badanie ADOS? – Jakie są objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu?
ADOS w Propsyche w Bydgoszczy
Pomoc w diagnozie autyzmu
ADOS oznacza Autism Diagnosis Observation Schedule, czyli protokół obserwacji do diagnozy autyzmu. To narzędzie stosowane podczas spotkań diagnostycznych z osobami, u których zauważa się cechy, sposób funkcjonowania i wchodzenia w relacje mogące sugerować, że dziecko cierpi na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Jeśli u Twojego dziecka występują takie zachowania i udasz się na specjalistyczną diagnozę, może podczas niej zostać wykorzystany ADOS.
Zachowania i problemy, które powinny skłonić do diagnozy to m.in.:
- opóźniony rozwój mowy,
- trudności w nawiązywaniu przyjaźni z rówieśnikami,
- trudności w rozumieniu myśli, motywów działania i uczuć innych osób,
- brak lub słabe dążenie do interakcji z innymi osobami,
- unikanie kontaktu wzrokowego,
- brak potrzeby współdzielenia zainteresowań z innymi osobami,
- nietypowy ton głosu np. monotonny, pozbawiony melodii,
- nierozumienie żartów, sarkazmu, ironii, metafor,
- brak gestu wskazywania lub machania na pożegnanie,
- echolalia (powtarzanie słów lub dźwięków),
- nietolerowanie odstępstw od rutyny i zmian w otoczeniu,
- zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy,
- potrzeba oddawania się powtarzalnym zachowaniom: układanie zabawek w szereg.

ADOS - na jakie sfery życia jest nakierowany
Podczas diagnozy ADOS specjalista nie ocenia ogólnego rozwoju w różnych sferach, takich jak np.: motoryka, rozwój poznawczy, funkcjonowanie zmysłów, ale obserwuje, czy u badanej osoby występują objawy charakterystyczne dla autyzmu, związane z interakcjami społecznymi, komunikacją oraz specyficznymi zachowaniami.


ADOS - na czym polega badanie
Specjalista, który przeprowadza obserwacje w ramach badania, zawsze stosuje te same pomoce wchodzące w skład zestawu ADOS (zabawki, obrazki itp.). Zachowania prezentowane przez osobę podczas badania są oceniane za pomocą ściśle określonych kryteriów. Psycholog, pedagog, lekarz lub inny specjalista chcący podczas diagnozy używać procedury ADOS musi przejść specjalne szkolenie.
Rejestracja
W przypadku jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z naszym personelem recepcji.790 219 220
Godziny pracy
Centrum Propsyche
-
poniedziałek 8.00 - 21.30
-
wtorek - piątek 8.00 - 20.00
-
sobota - niedziela nieczynne
W Propsyche, w jednym ośrodku pomoc świadczą: psychiatrzy, psychologowie i psychoterapeuci
Bardzo często leczenie psychiatryczne opiera się na działaniach wielotorowych np.: braniu leków, psychoterapii, psychoedukacji, a w przypadku młodzieży także socjoterapii. W Propsyche dostępne są wszystkie wymienione formy pomocy. Co więcej specjaliści ściśle współpracują ze sobą, konsultują się, dzięki czemu terapia jest spójna i może być w razie potrzeby szybko modyfikowana.
Najczęściej zadawane pytania
Tworzymy plan opieki uwzględniając indywidualne potrzeby pacjenta. W tym miejscu odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania i wątpliwości rodziców oraz opiekunów, którzy rozważają rozpoczęcie badania ADOS dla swojego dziecka.
ADOS może być stosowany już od 12 miesiąca życia. Może służyć także do diagnozy starszych dzieci, młodzieży i dorosłych.
Czas badania narzędziem ADOS może być bardzo różny. Badanie, w zależności od wieku pacjenta i wersji badania oraz zachowania dziecka, trwa od 30 minut do nawet 2 godzin. Zazwyczaj składa się z różnych etapów, w których ocenia się komunikację werbalną i niewerbalną, zachowania społeczne oraz zainteresowania dziecka.
Wyniki badania ADOS mogą pomóc w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu, ale powinny być interpretowane w kontekście innych informacji i obserwacji.
Jeśli dziecko jest wystarczająco duże, wyjaśnij mu, że będzie miało spotkanie z osobą, która chciałaby dowiedzieć się więcej na jego temat. Spróbuj stworzyć przyjazną i komfortową atmosferę. Możesz zaproponować dziecku, że po zakończeniu sesji będziecie mogli razem zrobić coś przyjemnego, coś co szczególnie lubi. Współpracuj z dzieckiem i zachęcaj je do uczestniczenia w sesji. Im bardziej dziecko będzie zaangażowane, tym więcej dowie się diagnosta. Dziecko może być zdenerwowane lub nieśmiałe w obecności nieznanego dorosłego. Przygotuj je do spotkania, mówiąc, że osoba, z którą będzie rozmawiało, jest po to, aby pomóc i że można jej zaufać. Po zakończeniu sesji warto zarezerwować czas na odpoczynek.