Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu

zakres diagnozy zaburzeń autystycznych – etapy diagnozy zaburzeń autystycznych – jak przebiega proces diagnozy – co się dzieje podczas spotkań diagnostycznych – jak się przygotować do diagnozy

Diagnoza zaburzeń autystycznych

Rozpoznanie problemów psychicznych najmłodszych w Bydgoszczy

Jeśli Twoje dziecko przejawia nietypowe zachowania w obszarach relacji z ludźmi, komunikacji, w tym mowy, i zastanawiają Cię niektóre jego zachowania, albo wizytę u specjalisty sugeruje lekarz, opiekunki w żłobku lub inne osoby z bliskiego otoczenia dziecka, proponujemy diagnozę w Propsyche. Specjalista oceni, czy rozwój dziecka rzeczywiście przebiega nietypowo i czy jest mu potrzebna terapia.

Zachowania i problemy, które powinny skłonić opiekunów do poszukania diagnozy to m.in.:
Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu w Bydgoszczy - Propsyche.
Diagnoza zaburzeń autystycznych w Propsyche Bydgoszcz

Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu jest procesem, który obejmuje ocenę zachowań, komunikacji i interakcji społecznych osoby. Proces ten przeprowadzany jest przez wykwalifikowanych specjalistów zajmujących się zaburzeniami neurorozwojowymi. Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie wywiadu z rodziną lub opiekunami dziecka. Specjalista pyta o historię rozwoju dziecka, przebieg ciąży i porodu, pierwsze lata życia dziecka, a także obecne zachowania. Później przeprowadzana jest ocena zachowań i interakcji społecznych badanej osoby podczas różnych sytuacji, takich jak rozmowa, zabawy, kontakt wzrokowy i inne. Często używane są różne narzędzia diagnostyczne i testy, takie jak ADOS (Autism Diagnostic Observation Schedule), ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) i inne.

Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu w Bydgoszczy - Propsyche.
Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu w Bydgoszczy - Propsyche.

Diagnoza i wskazówki terapeutyczne

Czasami prezentowane zachowania mogą wynikać z różnych zaburzeń, dlatego diagnosta będzie się starał wykluczyć  inne zaburzenia neurorozwojowe, problemy zdrowotne lub zaburzenia psychiczne. Efektem diagnozy może być także plan terapeutyczny, który dostosowany jest do indywidualnych potrzeb badanego. Terapia jest zazwyczaj wielowymiarowa i obejmuje interwencje behawioralne, terapię mowy i komunikacji, terapie zajęciowe i inne.

Rejestracja

W przypadku jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z naszym personelem recepcji.

790 219 220

Godziny pracy
Centrum Propsyche

  • poniedziałek 8.00 - 21.30
  • wtorek - piątek 8.00 - 20.00
  • sobota - niedziela nieczynne

W Propsyche, w jednym ośrodku pomoc świadczą: psychiatrzy, psychologowie i psychoterapeuci

Bardzo często leczenie psychiatryczne opiera się na działaniach wielotorowych np.: braniu leków, psychoterapii, psychoedukacji, a w przypadku młodzieży także socjoterapii. W Propsyche dostępne są wszystkie wymienione formy pomocy. Co więcej specjaliści ściśle współpracują ze sobą, konsultują się, dzięki czemu terapia jest spójna i może być w razie potrzeby szybko modyfikowana.

Najczęściej zadawane pytania

Tworzymy plan opieki uwzględniając indywidualne potrzeby pacjenta. W tym miejscu odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania i wątpliwości rodziców oraz opiekunów, którzy rozważają rozpoczęcie diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu dla swojego dziecka.

Zaburzenia ze spektrum autyzmu diagnozowane są u 1 na 100 osób. Najczęściej diagnozę przeprowadza się u dzieci od 2 do 5 roku życia, ale można ją odbyć właściwie w każdym wieku, nawet w dorosłości. Częstotliwość diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu zwiększa się w miarę zwiększania się świadomości rodziców, dostępności specjalistów i lepszych narzędzi diagnostycznych.

Taka diagnoza pozwala odróżnić od siebie różne zaburzenia, które mogą objawiać się podobnymi trudnościami. Na przykład, ADHD i spektrum autyzmu mogą mieć wspólne cechy, takie jak trudności z koncentracją czy kontaktami społecznymi. W Propsyche zwracamy szczególną uwagę na precyzyjne rozpoznanie przyczyn trudności dziecka, aby móc zaproponować odpowiednie wsparcie. Nasze podejście uwzględnia współistnienie różnych zaburzeń oraz ich wpływ na codzienne funkcjonowanie dziecka.

Diagnoza to pierwszy krok do zrozumienia trudności dziecka i znalezienia skutecznych rozwiązań. Wczesne rozpoznanie problemów rozwojowych, takich jak ADHD czy spektrum autyzmu, umożliwia szybsze wprowadzenie odpowiedniej terapii i wsparcia. Dzięki temu dziecko może rozwijać się w swoim tempie, unikając potencjalnych trudności w relacjach, nauce czy codziennym funkcjonowaniu. Odpowiednio przeprowadzona diagnoza pozwala również rodzicom lepiej zrozumieć potrzeby dziecka i wspierać je w sposób dostosowany do jego możliwości.

Jeśli dziecko jest wystarczająco duże, wyjaśnij mu, że będzie miało spotkanie z osobą, która chciałaby dowiedzieć się więcej na jego temat. Wytłumacz, że będziesz obecny na spotkaniu. Możesz powiedzieć dziecku, że w miejscu, do którego idziecie znajdują się całkiem fajne zabawki :).  Możesz obiecać dziecku, że po zakończeniu sesji będziecie mogli razem zrobić coś przyjemnego. Pozwól dziecku zabrać ze sobą ulubioną zabawkę lub przedmiot: to może dać mu większe poczucie bezpieczeństwa podczas sesji. Przygotuj przekąski i napoje, które dziecko lubi. Współpracuj z dzieckiem i zachęcaj je do uczestniczenia w sesji. Im bardziej dziecko będzie zaangażowane, tym więcej dowie się diagnosta. Po zakończeniu sesji warto zarezerwować czas na odpoczynek i relaks.

ADOS oznacza Autism Diagnosis Observation Schedule, czyli protokół obserwacji do diagnozy autyzmu. To narzędzie stosowane podczas spotkań diagnostycznych z osobami, u których zauważa się cechy, sposób funkcjonowania i wchodzenia w relacje mogące sugerować, że dziecko lub dorosły cierpi na zaburzenia ze spektrum autyzmu.

Echolalia to powtarzanie lub naśladowanie słów, fraz, dźwięków lub sylab usłyszanych wcześniej. Jest charakterystyczna dla niektórych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Nie zawsze jest oznaką braku zdolności do komunikacji; czasami jest to mechanizm adaptacyjny, który pomaga osobom z zaburzeniami ze spektrum przetwarzać i reagować na informacje z otoczenia. Echolalia może być jednym z obszarów, nad którymi pracuje się w terapii mowy i komunikacji. Przykładem echolalii może być następująca sytuacja: matka mówi do dziecka: "Czy chcesz iść do domu?", a dziecko z echolalią odpowiada: "Czy chcesz iść do domu?". W tym przykładzie dziecko powtarza bardzo dokładnie to, co usłyszało od matki, zamiast udzielić odpowiedzi na pytanie, ale echolalia u dziecka może się różnić pod względem stopnia powtarzania słów.
 
Czasami proces diagnozy może wydłużyć się, jeśli konieczne są dodatkowe badania. Duże znaczenie ma również współpraca rodziców lub opiekunów. Jeśli rodzice potrafią podać dokładne informacje i uczestniczą aktywnie w procesie oceny, może to przyspieszyć diagnozę. Zdarza się takżę, że objawy nie są typowe, albo występuje kilka zaburzeń jednocześnie i dlatego niektóre przypadki są bardziej skomplikowane niż inne, co może wydłużyć czas trwania procesu diagnozy. 

Niektóre zachowania i cechy uważane za objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu mogą występować także w innych chorobach lub zespołach np. w zaburzeniach lękowych, zaburzeniach sensorycznych, innych zaburzeniach neurorozwojowych takich jak: zaburzenie rozwoju mowy i języka, zaburzenie deficytu uwagi z hiperaktywnością (ADHD).

Cennik diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu dla dzieci Bydgoszcz

Długość, częstotliwość i liczba sesji diagnostycznych ustalane są indywidualnie w zależności od potrzeb badanego dziecka lub nastolatka. Ostateczny koszt diagnozy ustalany jest na pierwszej konsultacji.

Skorzystaj z naszej wiedzy

Poniższe artykuły napisane zostały dla Twojego zdrowia i rozwoju przez specjalistów Propsyche