Nakielska 175a, Bydgoszcz kontakt@pro-psyche.pl 790 219 220
Zdjęcie trenerów z klubu CB163

Jak radzić sobie w czasie izolacji bez ćwiczeń w klubie?

Rozdrażnienie, zniechęcenie, rozleniwienie, brak motywacji, przygnębienie, nadmierne pobudzenie, którego nie możesz rozładować, złośliwości ze strony bliskich, albo pod ich adresem, domownicy, których nie można już znieść… (niecenzuralne wyrażenia pomijam, choć nie wątpię, że mogłyby lepiej oddać niekiedy to, jak się czujemy). Na przedłużającą się izolację w czterech ścianach możemy reagować najróżniej. Niekiedy może być to pierwszy raz w życiu, kiedy czujesz się w ten sposób, a co za tym idzie może być Tobie szczególnie trudno radzić sobie z tą sytuacją. Zero doświadczenia, dużo ograniczeń, brak możliwości spotkania się ze znajomymi i ekipą z treningu. Nie ma kto przybić piątki, nie ma tej energii na boxie, może czujesz, że kontakt przez kamerkę to nie to samo. Jak poczuć się lepiej? Jak można sobie pomóc w tej sytuacji i lepiej radzić z izolacją oraz emocjami, kiedy do tej pory sport i rozwój fizyczny stanowiły podstawę Twojego funkcjonowania? Jako psycholog i psychoterapeuta, ale również fan crossfitu w wydaniu CB163, zebrałem kilka myśli na ten temat, które może okażą się dla części z Was przydatne.

Jesteśmy w tym razem!

Przede wszystkim na początek warto sobie uświadomić, że sytuacja jest trudna, wymagająca i nic tego nie zmieni. Jesteśmy w tym jednak razem. Ty, Twoja rodzina, bliscy, znajomi z klubu, Twoi trenerzy, klienci, współpracownicy, pracodawcy… Wszystkich dotyka podobne rozdrażnienie i niemoc. Uświadomienie sobie, że jesteśmy w tym dołku razem, nawet jeśli daleko od siebie pozamykani każdy w swoim mieszkaniu, może być krzepiące. Warto może chwycić za telefon i zapytać znajomych, jak sobie radzą? Nie chodzi o wzajemne ciągłe narzekanie, ale o to, by dać znać znajomym i rodzinie, że Tobie też jest ciężko, że nie są sami, że Ciebie też to wszystko dotyczy. Tak samo, jak Tobie brakuje treningu i rozmów w szatni, tak samo jest najprawdopodobniej z innymi członkami klubu. Zoom może być także świetnym miejscem spotkań pozatreningowych. Może jakieś kalambury z rodzinami albo inne gry z ludźmi, którzy są dla Ciebie ważni i razem z Tobą tworzą tę sportową społeczność? Tak, jak na grupie zaangażowanie innych motywuje Ciebie do zrobienia jeszcze jednego repsa, tak kontakt z tymi samymi osobami może pozwolić Tobie przetrwać w (chociaż trochę) lepszym nastroju kolejnego dnia! 💪

Na pewno nie z takimi rzeczami przyszło się Tobie zmagać!

Ale czy to pierwszy raz, kiedy przychodzi się Tobie mierzyć z jakimś wyzwaniem w życiu? Na pewno masz na swoim koncie niejedno stresujące wydarzenie w swoim życiu, czy okres, który w jakiś sposób negatywnie odbijał się na Twoim zdrowiu. Dobrze zacząć od uświadomienia sobie, że jeżeli to czytasz to udało się Tobie tamte trudy przetrwać i teraz może być podobnie. Kiedy sytuacja minie będziesz wspominać czas kwarantanny w podobny sposób, z dystansu. Zastanowienie się nad tym, z czym do tej pory udało się Tobie poradzić w życiu może się także okazać sposobem na przypomnienie sobie również o tym, co pomogło Tobie wówczas sobie poradzić? Co było kluczowe wówczas, abyś mogła i mógł poczuć się lepiej? Byli to znajomi? Książka? Muzyka? Konsola? Nie musisz po omacku szukać nowych rozwiązań, zacznij od tego, co do tej pory działało, co Ciebie relaksowało, rozluźniało? Możesz nawet ku pokrzepieniu wypisać sobie na kartce z czym trudnym w życiu przyszło Tobie sobie radzić, na pewno kilka rzeczy znajdziesz. Popatrz na tę kartkę i może łatwiej będzie Tobie uwierzyć, że z kwarantanną też będziesz w stanie.


Jeśli szukasz inspiracji, jak spędzić czas z domownikami, polecamy gry planszowe. W poście poniżej znajdziesz informacje o tym jakie gry i w jaki sposób mogą pomóc Tobie ćwiczyć różne zdolności psychologiczne!


Sport to nie tylko aktywność fizyczna, ale także zdrowa głowa!

Najlepsi sportowcy dbają nie tylko o rozwój fizyczny, ale także mentalny. Jest on nie mniej istotny dla poprawy wyników, aniżeli dobrze zaplanowany i przeprowadzony trening i dieta. Trening mentalny to w skrócie praca psychologiczna nad lepszym wykorzystaniem Twojego ogólnego potencjału. Rozwijanie umiejętności psychologicznych, które są pomocne w sporcie przybiera różną formę w zależności od potrzeb i prowadzone jest we współpracy z psychologiem, ale w sytuacji jaką mamy, wysiłek, który wkładasz w kontynuowanie treningu pomimo braku dostępu do klubu i radzenie sobie z trudem izolacji może okazać się dobrą zaprawą ducha, która zapewne zwróci się, gdy wrócisz do regularnej pracy. Swoją wytrwałość i odporność na stres, które są tak ważne w optymalizowaniu wyników w sporcie, możemy budować na różne sposoby. Jeśli pomyślisz sobie, że wkładanie wysiłku w lepsze psychiczne radzenie sobie w domu w obecnej sytuacji to także rozwój motywacji, wytrwałości, cierpliwości, koncentracji uwagi, które są kluczowymi aspektami treningu mentalnego, może okazać się, że z takim podejściem będzie łatwiej. Może warto też poczytać więcej o tym, czym jest trening mentalny i jak praca psychologiczna może poprawić Twoje wyniki? Na rynku książkowym i w internecie znajdziesz sporo materiałów na ten temat. Może warto się zainspirować i poczytać w domu o tym, jak jeszcze poza kontynuowaniem treningu możesz osiągać lepsze wyniki na boxie po zniesieniu kwarantanny? Na stronie pro-psyche.pl opublikowaliśmy cały artykuł o grach planszowych, które mogą pomagać w rozwijaniu różnych zdolności, m.in. uwagi, myślenia. Może to być świetny pomysł, by spędzić czas z domownikami, a i samemu potrenować swoją głowę!

Zdrowa głowa to podstawa, także w sporcie!

Pamiętaj, że cała ta izolacja to gest troski o siebie, rodzinę, bliskich i wszystkich innych dookoła Ciebie!

Zapewne nie raz przed treningiem pojawiała się w Tobie myśl, że nie dasz rady, że to nie Twój dzień, a w trakcie treningu pojawiało się zwątpienie, czy uda się Tobie ukończyć jeszcze jedną serię.  Walczysz do końca, skupiasz się na celu, choć nie masz już (prawie) siły, ale jesteś zmotywowany aby osiągnąć sukces. Nie poddajesz się, bo bardzo Tobie zależy na końcowym efekcie. To dowód na to, że kluczowe jest nastawienie, o czym już trochę wspomnieliśmy powyżej. Jak jeszcze warto się nastawić, aby poczuć się lepiej? Dobrze pomyśleć za każdym razem, kiedy ogarnia Ciebie przeświadczenie, że już nie dasz rady, że to beznadziejna sytuacja i zupełna przesada z tym siedzeniem w domu, że tkwisz w tych czterech ścianach, bo choć Twoje zdrowie ma się dobrze, to pomagasz w ten sposób realnie spowolnić rozprzestrzenianie się wirusa, który być może nie dotrze do tych, którym naprawdę zagraża. Tak więc trud, który wkładasz w siedzenie w domu jest aktem dobrej woli, sposobem na wsparcie pracowników ochrony zdrowia, ludzi starszych i młodych, których zdrowie i życie jest bardziej narażone. Siedząc w domu i czasem zaciskając zęby z niemocy – pomagasz. To może być cenniejsza pomoc niż zrzutka podczas akcji dobroczynnej. Oczywiście nie dowiesz się, ilu ludziom udało się Tobie i Twoim bliskim w ten sposób pomóc, ale takie nastawienie na pewno pomoże. Możesz nawet zapisać sobie takie hasło na lodówce, coś co będzie Tobie przypominało, że siedząc w domu realnie ratujesz czyjeś zdrowie, a może nawet życia!

Ćwiczenia w domu
Ćwiczyć w domu możesz także z rodziną!

Cokolwiek zdecydujesz się robić, nie przestawaj ćwiczyć!

Na koniec chciałbym jeszcze napisać o tym, co wydaje się chyba najważniejsze. Jeśli do tej pory sport i wysiłek fizyczny był dla Ciebie bardzo ważnym elementem dnia, tygodnia, czy dobrego samopoczucia, to niewątpliwie to, co jest podstawą dla Twojego dobrego funkcjonowania w tym czasie to kontynuowanie aktywności fizycznej w każdej dostępnej formie. Regularna aktywność fizyczna trwale zmienia nasz metabolizm i wpływa na liczne procesy fizjologiczne, które z kolei silnie oddziałują na samopoczucie. Również to, jak radzimy sobie ze stresem, a przecież teraz jest go w naszym życiu wyjątkowo dużo. Pamiętaj, że dotychczas treningi poprawiały nie tylko Twoją wydolność i kondycję, rzeźbiły sylwetkę i dawały endorfinowego kopa, ale oddziaływały na całą kaskadę procesów hormonalnych. Zaprzestanie aktywności fizycznej, jeśli dotychczas Tobie regularnie towarzyszyła to tak, jakby przy dużej prędkości nagle mocno zredukować bieg – dobrze się to nie skończy. Ćwiczyłem z Adamem przed kwarantanną, przez moment nie byłem pewien, czy trenować online, wydawało mi się to „nie tym samym”. Ale po pierwszym treningu nie miałem wątpliwości, że zeszło ze mnie więcej, niż się spodziewałem. Okazało się też, że można mieć przez internet zupełnie dobry kontakt i nadal świetnie się bawić. Swoją drogą, obecna sytuacja zmusiła także mnie i cały zespół w PROPSYCHE do przejścia na kontakt z naszymi pacjentami i podopiecznymi przez internet. Z początku byłem dosyć sceptyczny, ale okazało się, że warto było spróbować. Na obecne czasy to praktyczna i dobra forma pracy. Wracając do aktywności fizycznej – ćwiczyć w domu można na najróżniejszy sposoby. Znajdź formę, która będzie dla Ciebie najbardziej motywująca. W grupie ze znajomymi, samodzielnie, z rodziną. Poszukaj takich ćwiczeń, które będą dawały Tobie najwięcej frajdy.

Zresztą, jeśli nie wiesz jak, jestem pewien, że najbardziej profesjonalne wsparcie znajdziesz w CB163 😊 Na tym co, jak, kiedy i ile się nie znam, ale z mojej perspektywy – w oparciu o doświadczenia własne i te wyniesione z pracy w gabinecie wiem, że aktywność fizyczna jest jednym z kluczowych czynników w radzeniu sobie z szeregiem trudnych emocji. Jest też pomocna w stanach depresyjnych i wielu innych przypadłościach zdrowia psychicznego.

Podsumujmy!

Powyższy tekst zapewne nie porusza wszystkich trudności, z którymi przyszło Tobie się być może zmagać, ale liczę na to, że choć trochę okaże się Tobie przydatny i pomocny. Podsumowując, pamiętaj o tym, że izolacja jest ważna i potrzebna, choć niesamowicie trudna do zniesienia – ratuje życie i zdrowie wielu osób, a Ty, dostosowując się do niej – pomagasz! Po drugie, jesteśmy w tym razem, Ty, Twoi znajomi z klubu, trenerzy i każdy, kto tylko przychodzi Tobie do głowy. Razem możemy sobie radzić lepiej. Pomyśl o tym, jak do tej pory radziłaś lub radziłeś sobie z trudnymi sytuacjami w życiu. Wkładając wysiłek w to, jak radzisz sobie z obecną sytuacją, ćwiczysz przynajmniej kilka z kluczowych umiejętności psychologicznych, które przydadzą się Tobie później w osiąganiu jeszcze lepszych wyników po powrocie do CB. Na koniec – cokolwiek zdecydujesz się robić, by ułatwić sobie ten czas, ćwicz, utrzymuj aktywność fizyczną za wszelką cenę! 😊

Łukasz Warchoł
kubowicz CB163


O autorze:

mgr Łukasz Warchoł – psycholog, psychoterapeuta; w zakresie jego kompetencji znajdują się pomoc psychologiczna, psychoterapia, poradnictwo i terapia psychoseksuologiczna, kliniczna diagnoza psychologiczna i neuropsychologiczna, przygotowanie opinii psychologicznych na potrzeby diagnozy medycznej i/lub leczenia. Więcej informacji o specjaliście…

Print Friendly, PDF & Email