fbpx

CMT – Compassionate Mind Training

– budowanie pewności siebie i zmniejszanie samokrytyki

8-tygodniowy rogram świadomego rozwoju osobistego

Data

8 spotkań 2,5h + jedno całodniowe
(szczegóły w opisie wydarzenia)

 

Harmonogram zajęć

zgodnie z opisem poniżej 

Adres

sala na terenie Bydgoszczy

}

Godziny szkoleniowe

27h

Zaświadczenie

Tak

Inwestycja

od 1160zł 

1160,00 

Cena promocyjna obowiązuje do 30 sierpnia 2021 lub do wyczerpania miejsc promocyjnych.

Wyczyść

Możliwa płatność na raty!

Składając zamówienie wybierz jako formę płatności raty PayU! W przypadku nie przyznania rat, nie ponosisz żadnych kosztów, a zamówienie jest anulowane. Jeśli chcesz rozłożyć płatność na 2-3 raty 0%, zadzwoń lub napisz do nas 🙂

Opis szkolenia:

Terapia skoncentrowana na współczuciu (CFT) czerpie z teorii ewolucji, neuronauki, teorii przywiązania, psychologii rozwojowej, społecznej i klinicznej, a także tradycji duchowych, aby sformułować zintegrowany model umysłu. Uczy jak pracować z umysłem, zarządzać nim, zmniejszać cierpienie i promować rozwój osobisty i społeczny. Nurt CFT został opracowany przez profesora Paula Gilberta jako podejście do psychoterapii, zwłaszcza w celu pomocy osobom, które doświadczają samokrytyki i wstydu.

Na bazie CFT powstał trening współczującego umysłu, czyli CMT. Jego efektem jest znaczne zmniejszenie zgłaszanych przez uczestników symptomów depresji i lęku, samokrytycyzmu i wstydu oraz znaczny wzrost ich zdolności do uspokajania się, samoakceptacji i pewność siebie.

W programie CMT uczestnicy poznają m.in.:

  • trzy systemy regulacji emocji, które powstały w wyniku ewolucji mózgu (zagrożenia, popędu, ukojenia) i sposoby na przywracanie równowagi między nimi,
  • cztery filary uważnego współczucia: mądrość, odwagę, życzliwość i zaangażowanie w odpowiednie działanie,
  • wewnętrzne wzorce obniżające poczucie własnej wartości,
  • ścieżki radzenia sobie z emocjonalnym bólem wywoływanym przez wewnętrznego krytyka,
  • powody lęku i oporu przed życzliwością dla siebie,
  • trzy przepływy życzliwości i współczucia (ode mnie do innych, od innych do mnie, ode mnie do mnie),
  • etyczne aspekty pracy z umysłem,
  • praktyki formalne i nieformalne rozwijające poczucie pewności siebie – ich naukową i neurofizjologiczną podstawę – m.in.:
    • praktyka kojąco-rytmicznego oddechu,
    • praktyka bezpiecznego miejsca,
    • praktyka współczującego koloru,
    • praktyka współczującego przyjaciela,
    • praktyka rozwijania współczującej części siebie (także w radzeniu sobie z trudnymi emocjami),
    • praktyka wspólnego człowieczeństwa,
    • praktyka pisania listu opartego na życzliwości dla siebie,
    • praktyka współczującego skanowania ciała,
    • praktyka zbierania dobra,
    • praktyka wdzięczności,
    • praktyka transformująca tonglen,
    • praktyka życzliwości metta.

Życie bywa trudne. Doświadczamy straty, zagrożenia, choroby, starzenia, śmierci… Dlatego mądrą decyzją jest rozwijanie potężnej kompetencji psychologicznej jaką jest współczucie, czyli „zdolność do bycia wrażliwym na cierpienie własne i innych ludzi wraz z chęcią złagodzenia lub zażegnania tego cierpienia (prof. Paul Gilbert, twórca terapii CFT i treningu CMT). Współczucie jako psychologiczna jakość nie kojarzy się zbyt dobrze we współczesnym środowisku, które nastawione jest na mnożenie wymagań, potęgowanie oczekiwań, nieustanny nacisk i pośpiech. Słowo „współczucie” raczej sugeruje litość i konieczność usprawiedliwienia słabeuszy. Ale STOP! We współczuciu jako jakości psychologicznej chodzi o rozwinięcie motywacji do bycia wspierającym dla siebie i innych, a nie krytykującym i surowo oceniającym. Szczególnie ważne jest to w sytuacji trudnej, gdy potrzebujemy wewnętrznej siły, inicjatywy i determinacji do podjęcia działania zamiast okrucieństwa
wobec siebie. Tę wyjątkowo potrzebną, choć może niefortunnie nazwaną kompetencję można ćwiczyć poprzez regularną praktykę, gdyż badania wskazują, że jest naturalną ludzką umiejętnością. Życzliwość i współczucie aktywizują konkretne obszary mózgu, co zostało przebadane na grupach pacjentów klinicznych i grupach pozaklinicznych. Uczymy się być dobrymi dla siebie i społecznie wrażliwymi na innych. Bo życie jest trudne.

Masz pytania? Nie wiesz, czy jest to oferta dla Ciebie?

Chętnie z Tobą o tym porozmawiamy. Skorzystaj z formularza lub zadzwoń na numer (+48) 790 219 225.

Jak dbamy o Twoje bezpieczeństwo?

  • Sala zapewnia wymagany obostrzeniami dystans między uczestnikami,
  • użyczony sprzęt do ćwiczeń jest przed zajęciami dezynfekowany,
  • w zajęciach można uczestniczyć w maseczkach, można też przynieść własną matę, poduszkę do medytacji, kocyk,
  • wszystkich uczestników prosimy o szczególną dbałość o higienę (częsta dezynfekcja rąk),
  • jeśli ktoś z Państwa zaobserwował u siebie objawy przeziębienia, czy grypopodobne (np. podwyższona temperatura, ból mięśni) - prosimy o odpowiedzialną postawę i konsultację z lekarzem przed przyjściem na zajęcia.

Compassion Mind Training po kursach mindfuness

Program CMT jest świeckim zaawansowanym treningiem grupowym o podobnej strukturze jak MBSR. Składa się z 8 cotygodniowych sesji + dzień uważności oraz praktyka własna do 1 godziny dziennie. Stworzył go prof. Paul Gilbert z Uniwersytetu w Derby, bazując na indywidualnej terapii CFT (Compassion Focus Therapy). Prowadzenie programu wymaga przygotowania i certyfikacji trenerskiej. Każdy uczestnik otrzymuje materiały pisane do wydrukowania i nagrania z praktykami do ściągnięcia i odsłuchania. To nie nasza wina, że mamy skomplikowane i często podstępne mózgi, że tak, a nie inaczej nas wychowano i uwarunkowano, ale to nasza odpowiedzialność, by mądrze się tym zająć i nauczyć się świadomie odpowiadać na życiowe kryzysy i codzienne stresy. Nasz mózg jest plastyczny i ćwiczenie życzliwości dla siebie poprawia umiejętności przystosowawcze. W odpowiedzi na trudności uczy nas korzystania z nowej reakcji „opiekuj się sobą i bądź przyjazny” zamiast stale z automatycznej walki lub ucieczki.

Samokrytycyzm kojarzony jest z wieloma problemami psychologicznymi (niepokój, depresja, nadmierne poczucie winy). Życzliwość dla siebie pozytywnie koreluje z dobrostanem psychologicznym, poczuciem spełnienia w życiu, inteligencją emocjonalną, zdrowszymi sposobami radzenia sobie z przeciwnościami, spokojniejszym stylem życia i satysfakcjonującymi więziami społecznymi. „Wewnętrzny krytyk” i „wewnętrzny sprzymierzeniec” wpływają odmiennie na pobudzenie naszego układu nerwowego. Od wystraszenia i zdołowania po wyciszenie i zadowolenie. Więc jaki głos chcesz w sobie wzmacniać: wewnętrznego tyrana, czy wewnętrznego pomocnika? Ciągły żal i podejrzliwość czy odwagę wobec przyszłości? Sam akt próby budowania tej nowej postawy w sobie – wewnętrznego pomocnika i sprzymierzeńca – uruchamia wspierające procesy neurofizjologiczne i przynosi ulgę w cierpieniu.

Więcej o treningu CMT

Od 2015 r. prowadzonych jest wiele badań, które potwierdzają cały szereg psychologicznych i fizjologicznych korzyści wynikających z CMT. Poza dużą częścią psychoedukacyjną, trening zawiera wiele praktycznych ćwiczeń i technik. Aspekty takie jak: uważność, ćwiczenia oddechowe, rozbudowane ćwiczenia wyobrażeniowe, ustalanie wspierających intencji i podejmowanie życzliwych działań, wykorzystywanie współczującej siły umysłu w celu budowania poczucia własnej wartości pomimo przeżywanych trudności.

Uczestnicy wykonują też ćwiczenia domowe. Nagrania audio, rozwijanie samoświadomości, zadania behawioralne i małe eksperymenty, które pomagają wzmocnić „mięsień życzliwej uważności” na siebie i innych, praktykować i ostatecznie ucieleśniać postawę pewności siebie, która jest mądra, odważna, serdeczna i pełna zaangażowania w bycie troskliwym wobec siebie, innych i świata.

Samokrytycyzm kojarzony jest z wieloma problemami psychologicznymi (niepokój, depresja, nadmierne poczucie winy). Życzliwość dla siebie pozytywnie koreluje z dobrostanem psychologicznym, poczuciem spełnienia w życiu, inteligencją emocjonalną, zdrowszymi sposobami radzenia sobie z przeciwnościami, spokojniejszym stylem życia i satysfakcjonującymi więziami społecznymi. „Wewnętrzny krytyk” i „wewnętrzny sprzymierzeniec” wpływają odmiennie na pobudzenie naszego układu nerwowego. Od wystraszenia i zdołowania po wyciszenie i zadowolenie. Więc jaki głos chcesz w sobie wzmacniać: wewnętrznego tyrana, czy wewnętrznego pomocnika? Ciągły żal i podejrzliwość czy odwagę wobec przyszłości? Sam akt próby budowania tej nowej postawy w sobie – wewnętrznego pomocnika i sprzymierzeńca – uruchamia wspierające procesy neurofizjologiczne i przynosi ulgę w cierpieniu.

Informacje o osobie prowadzącej

mgr Dorota Wojtczak

mgr Dorota Wojtczak

trener uważności, komunikacji i redukcji stresu

grupowe i indywidualne treningi uważności i komunikacji dla dorosłych i nastolatków; coaching relacji dla par

Dotyczy Ciebie problem depresji lub zaburzeń lękowych?

Poznaj kurs MBCT